Srijeda , 26 Studeni 2014
Subversive Film Festival: ‘Europa Incognita’

Subversive Film Festival: ‘Europa Incognita’

Filmski segment programa 5. Subversive Festivala – Subversive Film Festival održat će se od 5. do 12. svibnja u zagrebačkim kinima ‘Europa’ i ‘Tuškanac’. U sklopu krovne teme ‘Europa Incognita’ predstavit će se filmovi u tri sekcije: Nove tendencije europskog filma, Europske migracije te sekcija feminističkog filma.

U tjednu nakon filmskog programa, od 13. do 19. svibnja, održava se međunarodna konferencija‘Budućnost Europe’ na kojoj već tradicionalno izlažu prominentna imena radikalne  teorijske  misli.

U sklopu sekcije ‘Nove tendencije u europskom filmu’imat ćemo priliku pogledati film ‘Black Block’, Carla Augusta Bachschmidta o jednom od prosvjednika na samitu G8 u Gennovi koji je zajedno sa skupinom aktivista odlučio provesti noć u genovskoj školi Diaz prije povratka kući. Njihova noć u školi ostala je zabilježena kao jedna od najkrvavijih epizoda u novijoj talijanskoj povijesti, s dosad neviđenim stupnjem policijske brutalnosti.’Zelena krv’ je film koji se bavi ksenofobijom i rasizmom koji su postali svakodnevnica talijanskog Juga. Redatelj film, Andrea Segre, možda najpredaniji aktivist talijanskog filma danas, zaustavio se u kalabrijskom gradiću Rosarno kad su njegovi mještani ultradesne provenijencije odlučili preuzeti zakon u svoje ruke i naoružani dugim cijevima pokušali očistiti grad od ‘prljavih’ ilegalnih afričkih imigranata, koji su na svojim izmučenim tijelima otrpjeli jednake udarce i Države i Ndranghete, živeći u neljudskim uvjetima i preživljavajući uz bijednu zaradu mahom od berbe naranči i mandarina. ‘Kontrola niske rezolucije’ Michaela Palma lucidni je filmski esej, koji govori o društvu kontrole i biopolitici. Svi smo mi potencijalni teroristi – tako barem tvrde oni koji se zalažu za politiku strogog videonadzora. U Palmovu monumentalnom distopijskom eksperimentalnom filmu nižu se zrnate crno-bijele slike hodnika podzemne željeznice, pješaka i nejasnih figura koje se kriju iza prozora, on nam pokazuje paranoidni svijet u kojem računalni programi analiziraju svaki naš korak, čak i u onim najskrivenijim trenucima kad mislimo da smo se zatekli duboko u šumi u kojoj je njihov domet praktički nemoguć.

Kompleksnu temu migracija i konstrukcije identiteta dijaspore tematizirat će sekcija ‘Europske migracije’. Narativi se razvijaju oko onih koji pokušavaju prodrijeti u ‘Tvrđavu Europu’ te onih koji se kreću unutar nje i svojim putanjama iscrtavaju vladajuće ekonomske hijerarhije i nejednakosti. Film ‘Na ovome svijetu’ Michaela Winterbottoma je dokudrama koja briše granice stvarnosti i fikcije. Snimana je dokumentarističkim stilom s konstruiranim fiktivnim narativom. Sagledavajući okrutnu i izazovnu situaciju u kojoj se nalaze izbjeglice, tražitelji azila i imigranti, predstavlja podsjetnik – pogotovo zapadnoj publici – da ljudi poput protagonista ovog filma postoje na ovome svijetu te da njihove priče nisu izolirani slučajevi, već događaji o kojima se ne čuje dalje od granica same priče. U ‘Lamerica’ redatelj Gianni Amelio postavlja protagonista – Talijana Gina (Enrico Lo Verso) – u poziciju siromašnih Albanaca te ga dovodi u situaciju da zajedno s njima mora tražiti nesigurne putove kako bi stigao u Italiju. Dok prati grupu Albanaca koji pokušavaju napustiti zemlju i otputovati u Italiju, Gino gubi identitet Talijana i postaje jedan u nizu albanskih imigranata.

Subversive Film Festival u suradnji sa ženskim filmskim festivalom u Bruxellesu ‘Elles Tournent – Dames Draaien’ iznjedrio je treću sekciju koja se Europom bavi iz isključivo ženske perspektive. Dakle, nije riječ o filmovima ‘o’ ženama nego su u sekciju uvršteni filmovi ‘od’ žena. Time se izbjegavaju definirati ‘ženska pitanja’ (koja potencijalno uzrokuju segregaciju), pojam koji uvijek podrazumijeva ograničenja, falsifikaciju percepcije i konstrukcije, nego se fokusira na žensko autorstvo kao temeljni princip odabira koji ne ograničava niti unaprijed definira. Neki od filmova koje ćemo pogledati u sklopu feminističke sekcije su ‘Audre Lorde – Berlinske godine 1984. – 1992.’ Dagmar Schultz, topao portret vrlo utjecajne žene, jedne od osnivačica crnog feminizma koja je izvršila snažan utjecaj i na bjelkinje, pozivajući ih da prepoznaju važnost privilegija koje imaju zbog svoje rase te da se nauče nositi s rasnom razlikom na konstruktivne načine. Potom film ‘Fleksibilna žena’ Tatjane Turanskyj radikalna komedija o nezaposlenoj arhitektici Greti koja se odbija podčiniti pravilima globaliziranog kapitalističkog svijeta. Eksplozivni film ‘Prljavi dnevnici’ priredila je Mia Engberg, a prikazuju 12 feminističkih prijedloga kako promišljati pornografiju kroz žensku perspektivu. ‘Prljavi dnevnici’ izazvali su mnogo kontroverze s obzirom da je projekt financiran novcem švedske vlade. Kreativne odluke temeljile su se na manifestu u deset točaka s ciljem  stvaranja nekomercijalne pornografije koja slijedi feminističke ideale. Radikalna retorika i korištenje eksplicitnih slika kao snažnog načina izražavanja otvaraju mnoga pitanja o seksualnoj sferi suvremenog društva.

Uz ove tri sekcije, koje se na različite načine bave ili uranjaju u kontekst Europe, u sklopu popratnog programa prikazat će se još dvije sekcije filmova pod nazivom ‘Četvrti film’ i ‘Nove estetike latinoameričkog filma’. ‘Četvrti film’ naziv je za filmsko stvaralaštvo autohtonih zajednica širom svijeta koje povezuje sličan status u matičnim zemljama, ali i slični problemi ekonomske i političke prirode. ‘Nove estetike latinoameričkog filma’ prikazat će nam neke od najvažnijih filmova nastalih u proteklih deset godina. (Culturenet)

Facebook komentari:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>